ARTIKLER / SYKEHUS
Hvordan vedlikeholde medisinsk utstyr for å gi førsteklasses behandling
Sykehus verden rundt er vitne til en økning i tilstrømning av pasienter. Følgelig er det et økende behov for vedlikehold av sykehusutstyr og forbedre diagnostiske fasiliteter. Behovet for medisinsk utstyr og vedlikeholdstjenester vokser. Bedre helsetjenester bør følges av kompetent utstyrsforvaltning.
Mens statistikken viseren jevn vekst, sliter helsesektoren med vedlikehold av sykehusutstyr. Hvorfor er dette tilfellet? Medisinske institusjoner og biomedisinske ingeniører har mange utfordringer ved utforming av vedlikeholdstjenester.
Koordinering av service for medisinsk utstyr
Med ulike typer utstyr som skal inspiseres, kan servicekravene være overveldende. Dette gjelder spesielt i tilfeller hvor utstyr må håndteres på tvers av forskjellige fasiliteter. Koordinering av tidsplaner trenger spesiell oppmerksomhet av følgende grunner:
- Produsenter har forskjellige tidsinterval for serviceanbefalinger.
- Personalet følger ikke tidslinjene for å sende utstyr til produsenter
- Ikke alle medisinske eiendeler har samme vedlikeholdsbehov.
Søk produsentstøtte
Mesteparten av tiden er teknikere i stand til å diagnostisere utstyrsproblemer og feilsøke dem på stedet. Men i noen tilfeller mangler medisinske teknikere kjennskap til viktige maskinkomponenter. Det betyr at utstyrprodusenten må kontaktes for støtte som er problematisk uten leverandøropplysninger eller garantikort. Manglende utstyrsdata kan vanskeliggjøre opprettholdelsen av vedlikeholdsplaner.
Tilrettelegging for reservedeler
Sikring av reservedeler til defekt utstyr blir ofte et hinder i veien for effektive vedlikeholdsrutiner. Leverandører kan avbryte produksjonen av en bestemt komponent eller feilberegne etterspørselen, noe som resulterer i at komponenten ikke er tilgjengelig. I disse tilfellene hjelper det å forhåndsplanlegge servicerutiner slik at forsyningsproblemer kan unngås.